Athénée Royal de la Rive Gauche - Lab9 - Apple Premium Reseller
Logo Lab9
Logo Lab9
Logo Lab9
Logo Lab9

Lab9 Education

25 mei 2020

Lab9 en het ‘Athénée Royal de la Rive Gauche’: De toekomst van het onderwijs 

edu ipad Education.png

L’Athénée Royal de la Rive Gauche is een Brusselse school voor basis- en secundair onderwijs. Leerlingen hebben er de keuze hebben tussen ASO, TSO en BSO-richtingen. Omdat digitalisering steeds meer haar weg vindt naar de schoolbanken, wilde het Athénée Royal de la Rive Gauche zich onderscheiden door zijn technologische onderwijsaanpak.  

De klaslokalen van het Atheneum waren al uitgerust met ‘Interactive Whiteboards’ (IWB’s of interactieve borden), en een groot aantal projectoren (beamers) en computers. Deze toestellen worden echter hoofdzakelijk gebruikt door de leerkrachten. Het atheneum wilde zijn digitalisatie uitbreiden naar de studenten en dankzij digitalisatie aangepaste oplossingen vinden voor elk van zijn afdelingen.   

 

Enerzijds was de school op zoek naar een digitale oplossing voor leerlingen met leerproblemen als gevolg van een taalbarrière. Anderzijds zocht het Atheneum een oplossing voor de CDO-studenten (Centrum voor Deeltijds Onderwijs) om vertrouwd te geraken met de software die op hun werkplek gebruikt wordt. CDO biedt alternerend onderwijs en werkervaring, waarbij dus theorie en praktijkervaring gecombineerd worden.   

 

Othmane H’limi, wiskundeleerkracht van L’Athénée Royal de la Rive Gauche, startte samen met zijn collega’s het ‘Tablet-project’.  

het project

 

Lab9 heeft, met haar afdeling Education, jarenlange ervaring met het ondersteunen van scholen bij het opstellen van hun ICT-omgeving. Deze Apple Premium Reseller was dan ook de eerste keuze van het atheneum.  

 

Lab9 kwam eerst langs om de Wifi-dekking te evalueren en de noden van het atheneum te bespreken. Een goede wifi-dekking is immers een noodzakelijk voorwaarde voor digitalisering. "Het Lab9-team was heel professioneel in zijn analyses en metingen voor de Wifi-dekking”, vertelt Othmane H’limi. “Lab9 bood eveneens de beste prijs-kwaliteitverhouding en was de leverancier die het snelste reageerde”. Deze argumenten waren, samen met de ervaring van Lab9 op het vlak van de digitalisering van scholen, doorslaggevend voor l’Athénée Royal de la Rive Gauche.  

 

Lab9 zorgde dus voor het Wifi-bereik van het atheneum, alsook het opzetten van de iPads met aangepaste software en oplossingen voor de verschillende afdelingen van het Atheneum. In de lagere school werd een ‘ontdekkingsklas’ opgezet die bestaat uit een vijftiental iPads. Verschillende leerkrachten hebben toegang tot de klas om het gebruik van tablets in hun lessen uit te testen. In de eerste graad van het middelbaar begon de school met een twintigtal iPads. Het project groeide ondertussen uit tot een zestigtal iPads. 

 

De schoolafdeling voor deeltijds leren (CDO-afdeling) is nu uitgerust met vijftien iPads zodat studenten vertrouwd kunnen geraken met de software die ze op hun werkplek tegenkomen. Studenten in de richting Kapper hebben nu dankzij Lab9 toegang tot een 3D-programma dat hen toelaat om de kapsels van hun klanten te pre-visualiseren. Leerlingen ‘Verkoop’ kunnen wennen aan software voor de afhandeling van online-bestellingen. 

 

In principe zal de iPad in de toekomst ook een hulpmiddel worden voor studenten die leerproblemen ondervinden vanwege een taalbarrière. Het gebruik van toepassingen zoals Google-translate, zou de communicatie met deze leerlingen en hun leerproces kunnen vergemakkelijken. 

 

Othmane H'limi vertelt: "Ik waardeer de kwaliteit van de klantenservice van Lab9. Lab9 is heel reactief, ze beantwoorden steeds in minder dan 24 uur tijd onze vragen." Omdat de leerkrachten van Athénée Royal de la Rive Gauche nog niet vertrouwd zijn met tablets, biedt Lab9 ook opleidingen aan. Het ‘Tablet-project’ is het meest omvangrijke digitale project van het Athénée Royal de la Rive Gauche. 

De toekomst

 

Het Tablet-project’ van het Athénée Royal de la Rive Gauche is een proefproject en bevindt zich momenteel nog in testfase. Na afloop van de evaluatiefase zullen de betrokken leerkrachten beslissen over de toekomst van het project. Op termijn streeft het atheneum naar een 1-op-1-systeem. Dit betekent dat elke leerling over zijn eigen tablet zou beschikken.  

 

"Als het project wordt uitgebreid naar de hele school, zou het tussen de 400 en 600 studenten en dus iPads omvatten”, besluit Othmane H'limi. “Op dit moment zijn er nog maar een vijftiental leerkrachten bij het project betrokken, maar het Athénée Royal de la Rive Gauche telt in het totaal meer dan 150 leerkrachten in het basis- en secundair onderwijs.”  

Als het project wordt uitgebreid naar de hele school, zou het tussen de 400 en 600 studenten en dus iPads omvatten

Othmane H’limi, L’Athénée Royal de la Rive Gauche

Toegevoegde waarde van Lab9

 

  • Uitstekende prijs-kwaliteitverhouding 
  • Aandacht voor klantenservice  
  • Reactiviteit en beschikbaarheid  
  • Ruime ervaring in het ondersteunen van scholen bij het opzetten van hun ICT-omgeving

L’Athénée Royal de la Rive Gauche 

 

Het Athénée Royal de la Rive Gauche, werd in 1989 opgericht in Brussel (Laken), en verzamelt verschillende onderwijsniveaus en -types. ‘Les Clémentines' is de sectie voor kinderen van de kleuterschool tot het tweede leerjaar. ‘La Belle Ecole’ omvat studenten van het derde tot zesde leerjaar. Daarnaast is er middelbaar onderwijs met ASO, TSO en BSO-afdelingen. De afdeling CDO (Centrum voor Deeltijd Onderwijs) biedt haar studenten de mogelijkheid om parallel met hun lessen een bedrijfsstage te volgen. Het iPad-project maakt deel uit van het globaal project van het atheneum, dat zich wilt onderscheiden van andere onderwijsinstellingen als digitale school.