Roularta - Preprint partner in crime | Lab9 - Apple Premium Reseller
Logo Lab9
Logo Lab9
Logo Lab9
Logo Lab9

Grafics

25 maart 2020

Preprint partner in crime

Case-Roularta-2.jpg

Voor de Knack, Flair of één van de vele andere magazines van Roularta knisperend vers in de krantenkiosk liggen, worden bergen voorbereidend werk verzet. Daarbij is Online Grafics al jarenlang vaste partner van Roularta: een gevierde samenwerking die het mediabedrijf up-to-date houdt met de nieuwste software en digitale drukmethoden.

Een totaal gecombineerde omzet van 400 miljoen euro en meer dan 1500 werknemers: mediabedrijf Roularta groeide explosief sinds het in 1954 De Krant Van West-Vlaan-deren begon uit te geven. Anno 2018 telt het uitgeverijconcern met hoofdzetel in Roeselare een heleboel titels, waaronder de krant De Tijd en weekblad Knack. Sinds Roularta Flair, Feeling en andere damesbladen overkocht van Sanoma, is de Belgische multimediagroep marktleider op vlak van magazines in België. “Om zowel in print als digitaal te blijven groeien, moeten we onszelf voortdurend ver-nieuwen”, vertelt Erwin Danis, directeur Inno-vatie van Roularta Media Group. Danis mocht zich jarenlang manager premedia noemen. Hij was de man die alle content voorbereidde voor publicatie, zowel op papier als online. Van color management over beeldcompositie tot pagina-opmaak: Danis had elke stap van het prepublicatieproces in de hand. Maar dat is verleden tijd. Drie jaar geleden richtte hij het Innovation Lab op. Sindsdien houdt hij zich voltijds bezig met vernieuwing. “Wij kijken voorbij onze eigen horizon: we volgen de trends in de markt nauw op en werken geregeld samen met start-ups aan innovatieve subsidieprojecten, zoals bijvoorbeeld met Google Digital News.”

Case-Roularta.jpg

Handig, die pdf, met dank aan Lab9

 

De kiem voor het jarenlange partnerschap van Roularta en Lab9 werd volgens Danis gelegd in de kazerne van Lombardsijde, waar hij samen met Geert Coolman, de huidige CEO van Lab9, zijn legerdienst liep. “Indertijd heette het be-drijf nog AM-Graphidec. Zij maakten Roularta bekend met de wereld van Mac en Apple. Zij ondersteunden ook de Ghent Workgroup, een denktank voor de grafische kunsten. In de vroege jaren 2000 werkte ik met hen samen om de internationale pdf-standaard op te stellen. Voor we die hadden, ging het overzet-ten van analoge film naar digitale bestanden namelijk gepaard met grote chaos. Daarom hebben we vaste normen bepaald waaraan pdf-bestanden moeten voldoen voor een vlotte data-uitwisseling. Dankzij Lab9 haalden we toen een wereldwijde primeur.”   Vandaag vergemakkelijkt Lab9 het werk voor zo goed als elk medium dat drukklaar moet worden gemaakt bij Roularta. Dankzij de software van Adobe, bijvoorbeeld. “Naast de jaarlijkse Adobe-dag organiseert Lab9 ook persoonlijke sessies bij ons in het bedrijf. Daarin delen ze hun kennis over steeds complexer wordende software, soms samen met externe experten die ze uitnodigen. De lesgevers van onze eigen video-unit volgen regelmatig opleidingen bij Lab9 om op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikke-lingen.”

Dankzij Lab9 haalden we een wereldwijde primeur met de ontwikkeling van een internationale pdf-standaard

Erwin Danis, directeur Innovatie Roularta

Voortrekkersrol

 

Infrastructureel drukt Lab9 zijn stempel op de dagelijkse werking van Roularta. “Veel van onze serverprojecten zijn door hen opgezet, en bij de integratie van Sanoma door Roularta heeft Lab9 een systeem voor ons uitgedok-terd waarmee we eenvoudig alle contracten konden overnemen. Ze hebben ons trouwens geïntroduceerd in de wereld van het digitale drukken. Dankzij onze interne digitale druk-kerij kunnen we nu veel sneller zelf een groot volume documenten printen, zoals mailings en facturen. Zo’n opdrachten moesten we vroeger uitbesteden. Lab9 helpt ons dus niet enkel tijd, maar ook geld uitsparen.”