Lab9 Group: omzetgroei van 25% in 2023

26 Februari 2024

Lab9 Group: omzetgroei van 25% in 2023

Overname Switch SQ_466x0_466x0

Kortrijk, 26 februari 2024 - 2023 was een goed jaar voor Lab9 Group, met B2B-speler Lab9 Pro en B2C-retailer Lab9 Stores. De groep realiseerde een EBITDA van € 5.486.602. Als grootste APR van ons land werd Lab9 de eerste Apple Premium Partner en opende het de eerste APP-winkel in ons land. Lab9 Group kende een totale groei van 25% in 2023 naar € 147 miljoen omzet. In 2024 wil Lab9 Group zijn groei op dit elan verder zetten. Lab9 heeft winkels in Aalst, Aartselaar, Antwerpen, Bergen, Brugge, Brussel, Charleroi, Deurne, Doornik, Erpent, Genk, Hasselt, Ieper, Kortrijk, Kuringen, Leuven, Louvain-La-Neuve, Luik, Mechelen, Namen, Olen, Oostende, Roeselare, Sint-Lambrechts-Woluwe, Sint-Martens-Latem, Sint-Niklaas, Turnhout en Verviers.

Lab9 Group kende een algemene groei van 24,6%, afgerond 25% in 2023. Lab9 Stores voegde maar liefst vier winkels – 1 overname (cipiyou in Verviers) en 3 nieuwe winkels – toe aan de 26 bestaande winkels, waardoor het er nu in totaal 30 zijn. Ook de eerste Apple Premium Partner belevingswinkel ontstond in Gare Maritime in Brussel. Dit nieuw winkelconcept kon Lab9 introduceren in ons land omdat Lab9 Stores de eerste Apple Premium Partner van Apple in België werd. Lab9 Pro nam vorig jaar ook alle ICT-gerelateerde activiteiten over van IGEPA Belux, actief in de grafische sector. Concreet nam het bedrijf het betreffende deel van het handelsfonds over van IGEPA Belux, inclusief de vier medewerkers.

Verwachtingen & uitdagingen voor 2024

Lab9 wil zijn groei in 2024 opnieuw verderzetten.

Geert Coolman, CEO van Lab9 Group, legt uit: ‘Voor Lab9 Pro mikken we op een groei van 10% in 2024 en voor Lab9 Stores op een groei van 15%, of een stijging met € 15 miljoen omzet. Het zijn ambitieuze cijfers, maar we geloven in onze strategie en in ons team, en we bouwen graag samen verder aan ons groeiverhaal. De komende jaren zal Lab9 Pro sterk werken aan zijn dienstenaanbod. We willen naast de kmo’s ook bedrijven op enterprise-level nog beter ondersteunen in hun digitalisering. Ook voor het onderwijs en de grafische sector komen we binnenkort met nieuwe oplossingen.’

‘Met de lancering van de Apple Vision Pro, de mixed reality-bril van Apple, introduceerde Apple vorig jaar het concept van “spatial computing”. Dat zal zeker een impact hebben, niet alleen in de ICT-sector maar ook in de onderwijs-, onderzoeks- of vastgoedsector. Hoewel het toestel nog niet meteen beschikbaar zal zijn in België, zijn de eerste reacties van gebruikers alvast lovend. Ze vinden de beleving goed. De komst van “spatial computing” zal een positieve impact hebben op onze business omdat de mixed reality-bril enkel goed zijn werk kan doen als die gelinkt is aan andere Apple-toestellen. Het ecosysteem van Apple-producten zal dus verder uitbreiden. Bovendien zal het gebruik van AI nog verder toenemen in de nabije toekomst. Bij Lab9 zullen we dan ook inspelen op deze veranderende wereld door opleidingen aan te bieden aan bedrijven en particulieren over onder andere AI, cybersecurity en digitalisering’, onderlijnt Coolman.

Lab9 Pro is op dit moment nog op zoek naar 8 medewerkers. Voor de Lab9 Stores worden er nog een 25-tal medewerkers ter versterking gezocht in Brussel, Vlaanderen en Wallonië.

2023 in cijfers

De volledige Lab9 Group groeide van € 118 miljoen omzet in 2022 naar € 147 miljoen omzet in 2023. Lab9 kende een algemene omzetgroei van 25%:

• Lab9 Pro behaalde in 2023 een omzet van € 50 miljoen, hetzelfde bedrag als een jaar eerder in 2022. Dit realiseerde Lab9 Pro met in totaal 75 medewerkers.
  • Lab9 Stores kende een omzetstijging van bijna 43% in vergelijking met 2022. De omzet kwam daarmee op € 97 miljoen voor 2023. Ondertussen zijn er 30 Lab9-winkels waarvan 19 in Vlaanderen, 3 in Brussel en 8 in Wallonië. Eind 2023 telde Lab9 Stores 175 medewerkers.
    • In Vlaanderen ging de omzet van de Lab9 Stores van 46.484.689 euro in 2022 naar 66.855.804 euro in 2023, oftewel een stijging van 44%.
    • De omzet van de Waalse Lab9-winkels steeg met 44%, gaande van 18.546.057 euro in 2022 naar 26.759.627 euro in 2023.
    • Het omzetcijfer van de webshop van Lab9 steeg met 10% van 3.100.635 euro in 2022 naar 3.410.535 euro in 2023.

‘We zijn zeer tevreden met onze resultaten voor 2023’, besluit Coolman. ‘Lab9 Pro groeide dit jaar minder dan verwacht. Toch hebben we dezelfde omzet kunnen behalen als een jaar eerder in 2022. We hebben samen met onze nieuwe Chief Commercial Officer en ons salesteam herstructureringen doorgevoerd waardoor we een goede basis hebben gecreëerd voor verdere groei. Lab9 Stores kende een winstgroei van 22% ten opzichte van 2022. Er is één winkel overgenomen, namelijk cipiyou in Verviers, en er zijn drie nieuwe winkels bijgekomen, namelijk in Brussel, Charleroi en Sint-Niklaas. Lab9 Stores telt nu in totaal 30 winkels waar we in zullen blijven investeren, en wie weet komen er nog enkele winkels bij in 2024.’