Lab9 investeert 520.000 euro in eerste Apple Premium Partner in Charleroi

19 Oktober 2023

Lab9 investeert 520.000 euro in eerste Apple Premium Partner in Charleroi

SQ Opening Charleroi

Lab9 Stores, ‘s lands grootste Apple Premium Reseller, opent overmorgen, 21 oktober, een gloednieuwe, bijkomende winkel, in Charleroi. Het gaat over de eerste Apple Premium Partner-winkel (APP) in Wallonië, en meer bepaald in het winkelcentrum Rive Gauche in Charleroi. Dit is de tweede APP in België, de 7de winkel van Lab9 in Wallonië en de 28ste Lab9 Store in totaal. De ruime en toegankelijke winkel en een technische ruimte voor herstellingen. Lab9 investeert € 520.000 in deze nieuwe winkel. Het bedrijf verwacht een jaaromzet van € 3 miljoen in de opstartperiode. Er zijn 5 personen werkzaam.

Lab9 Stores opent een nieuwe winkel – de eerste APP in Wallonië – in Rive Gauche, het winkelcentrum op de Place Verte 20 te Charleroi. In een Apple Premium Partner-winkel primeert klantenbeleving nog meer dan bij een Apple Premium Reseller. De dienstverlening van de winkel komt overeen met de andere Lab9-winkels. De officiële opening is op zaterdag 21 oktober. Lab9 Stores beschikt met deze winkel in totaal over 28 fysieke winkels en een webwinkel.

Een APP-belevingswinkel in de derde grootste stad van België

De winkel bevindt zich in Rive Gauche, een ontmoetingsplaats voor mensen uit de regio Charleroi. Het winkelcentrum heeft een oppervlakte van 39.000 m2, telt 3 verdiepingen en bevat 90 winkels. Het is gelegen op slechts 500 m van het centraal station. Dit zorgt ervoor dat het shopping center eenvoudig te bereiken is met het openbaar vervoer. Maar ook voor klanten die met de auto komen want er is een grote ondergrondse parkeergarage. De nieuwe Lab9-winkel zelf is gesitueerd in een hoekpand op het gelijkvloers, tussen kledingwinkel River Woods en bakkerij Paul.

Geert Coolman, CEO van Lab9 Group, verklaart: ‘Charleroi is met 202.000 inwoners de derde grootste stad van België en de grootste stad van Wallonië. We zijn verheugd dat we nu ook deze mensen kunnen bedienen. Aangezien er geen enkele Apple- of Lab9-winkel in de buurt was, moesten deze mensen zich naar een andere stad verplaatsen voor de aankoop of herstelling van Apple-producten. Nu kunnen ze dus bij ons terecht, in hun eigen stad. Deze Lab9 Store zorgt er mee voor dat we ons doel blijven nastreven, namelijk: zoveel mogelijk Belgen helpen om mee te zijn met de digitale maatschappij waarin we vandaag leven. We zullen daartoe onder meer opleidingen geven op zaterdag, over hoe je bijvoorbeeld met een iPhone werkt.’

Persoonlijke demosessies in de winkel

De nieuwe Lab9-winkel is de tweede Apple Premium Partner-winkel in België, maar de eerste APP in Wallonië. Dit nieuwste winkelconcept van Apple hecht nog meer belang aan klantgerichtheid, kennis van het Apple-ecosysteem en professionalisme. In deze nieuwe Lab9-winkel staan de vernieuwde meubelstukken niet meer tegen de muur, maar in de zaal zelf. Daarnaast staan de bijhorende accessoires ook in de buurt van de uitgestalde Apple-producten om de klant een nog betere beleving aan te bieden. Dit winkelontwerp is gebaseerd op de ervaring die Apple heeft opgedaan in winkels over de hele wereld. Het is een verdere evolutie van het Apple Premium Reseller-concept (APR).

Elke zaterdag kunnen klanten in de winkel terecht voor gereserveerde persoonlijke demosessies. Dit kan 1-op-1 of voor een kleine groep. Als de drukte het toelaat, kan men zelfs een demosessie vragen op het moment dat men de winkel bezoekt. Op die manier kunnen de Apple-experts hun kennis over Apple-toestellen en het gebruik ervan overdragen. Naast deze sessies, kunnen geïnteresseerden er steeds langsgaan voor de recentste Apple-producten en accessoires en om herstellingen te laten uitvoeren in de winkel zelf. Iedereen kan hiervoor een slot boeken via de support-website of -app van Apple.

Lab9 Stores plant op een jaar tijd € 3 miljoen omzet te halen uit de verkoop van Apple-toestellen & accessoires.

Toekomstperspectieven voor Lab9 Stores

Lab9 Stores is al een sterke brand in Vlaanderen, maar wil dat ook op nationaal vlak zijn. Daarvoor investeert het bedrijf in zijn groei door de creatie van nieuwe winkels verspreid over heel België. Ook reeds bestaande Lab9-winkels zullen omgebouwd worden tot het nieuwe APP-concept.

‘Deze nieuwe Lab9 Store past perfect in onze groeistrategie. Er is volgens ons nog heel wat potentieel voor verdere groei in ons land en zeker in Wallonië. Met onze zes winkels in Bergen, Doornik, Erpent, Louvain-La-Neuve, Luik en Namen bereiken we al veel mensen. De winkel in Charleroi laat ons toe om onze groei verder te zetten in het zuidelijke deel van ons land. We willen Lab9 op deze manier als merk verder versterken om in heel België een sterke ‘brand’ te zijn’, concludeert Coolman.

Er zijn momenteel 5 medewerkers in de winkel. In functie van de groei van de winkel zullen er in de toekomst nog medewerkers aangeworven worden.